Merchandizing

A szerzői művek egy része esetén a szerzői mű egyes elemei önállóan is hasznosíthatók (például rajzfilm figurák, filmzenék). Azt a folyamatot és eljárást nevezik merchandizingnak, amelyben megteremtik az ehhez szükséges jogi és technikai feltételeket, és amelyben lebonyolítják a hasznosítási folyamatot. Ez általában iparjogvédelmi eszközök igénybevételével (védjegy és/vagy formatervezési mintaoltalom megszerzése), a meglevő szerzői jogok használatban adásával, valamint megszerzésre kerülő ipari tulajdonjogok hasznosításba adásával (licencszerződés, franchise rendszer létrehozása) történik. A felek az alkotói és a használati szerződésekben általában rendelkeznek az így létrejövő ún. másodlagos jogok és haszonvételek körülményeiről is. A merchandizing mára jól szervezett iparággá vált.

Kapcsolódó fogalmak: Franchise | Használati szerződés | védjegy | Formatervezési minta


Kapcsolódó tudnivalók, esettanulmányok

Márka, védjegy vagy védjegyoltalom?

Márka, védjegy vagy védjegyoltalom?

Vajon melyik kifejezés helyes? Vajon melyik, mire való? Védjegynek nevezik azokat a megjelöléseket, amelyeket az áruk és a szolgáltatások kereskedelmi és üzleti forgalomban való megkülönböztetésére használnak. A hétköznapi nyelvhasználatban a védjegyre sokszor márkaként hivatkoznak.

védjegy, márka, védjegyoltalom, iparjogvédelem

Kiss János József • 1051 Budapest, Arany János u. 15. III. lph III./5. • Telefon: (+36 1) 302 4443 • E-mail: kiss.janos.jozsef@kjj.hu